onsdag 24 mars 2010

Att klä in en lampskärm med tyg

Lampskärmar är otroligt lätta att klä om med tyg, här tänkte jag berätta hur jag gått tillväga.
Är skärmen tjockare nertill och smalare upptill så är denna teknik superbra, men det fungerar inte med randiga eller rutiga mönster för då blir det inte rakt. En skärm som har samma vidd hela vägen går däremot toppen att mönsterpassa.
Det är betydligt lättare att jobba med ett lite grövre tyg.

Limma (tyglim eller hobbylim) direkt på skärmen och rulla den i tyget som ska vara i ett stort stycke. Se till att limmet blir jämnt fördelat annars kan det bli ett flammigt sken när lampan är tänd.
Tyget fästes i en rak linje uppifrån och ner där man börjar (finns oftast en skarv sedan tidigare) och sedan rullar man varvet runt tills man kommer till änden och sedan klipper man efter samma linje som man började men med lite överlappning. sedan stryker man noga ner kanterna upptill och nertill så att de fäster ordentligt innan man sedan klipper av tyget efter skärmkanterna men med lite marginal så att man kan vika in slutet på insidan av skärmen.


Hipps vipps så har man en helt ny skärm!

8 kommentarer:

Pysselmajorna sa...

En helt ny och mycket snyggare lampskärm:) Bra tipps.

Sandra Rönningen sa...

Tack för tipset på att klä en lampskärm. Tror jag ska testa det genast! Och tack för tipset med att smyga in lite härliga färger här och var. Ska ta en bild på mitt marimekko-skrivbord framöver och lägga ut på bloggen. Så får du se att jag har fått in lite färg här hemma iallafall =)

Din uggla blev ju skitsöt verkligen! Helt i min smak!

Jag har fått så mycket inspiration från dig!

Har startat en ny virk- och pysselblogg. Kika gärna in och säg vad du tycker!

Kram Sandra

Maria sa...

Har två skärmar som står och väntar och nu när jag får veta att det inte är så svårt kanske jag kan få tummen ur...

BohoMind sa...

Din blogg är så fin! Kul med en färgglad inredningsblogg :D

metamorphosis sa...

Tack för tips och instruktion! :-D

Fick med extra skärmar när jag köpte fönsterlampor till sovrummet = som gjorda att experimentera lite med!

pysseliten sa...

den vart ju jätte fint var det inte svårt ? Har tänkt flrra gånger att jag ska klä om min .
Men tog du bort det gammla tyget och använd som mall ?

Gitte sa...

tack så hjärtligt för tipset! Syr min första lampskärm just nu och det kommer bli många mer, det här är ju kul!

Katarina sa...

Tack för tipset! Ska ut o leta skärmar som jag kan klä om =). Har ett rosa sidentyg från Thaliand som jag ska använda. Kommer att sätta upp det på min blogg sedan:

http://www.latentlucia.com

som förresten kommer att se bättre ut eftersom jag håller på att switcha till wordpress.

Kommer att följa dina ideer här!
Vänliga hälsningar,
Katarina

Bloggarkiv